'

ABBEY

De Abbey Caravan Company is in 1969 door moedermaatschappij Cosalt opgericht. Cosalt voert tot dan toe Humber als naam, maar dat roept verwarring op met de autofabrikant. Eind 1992 besluit Cosalt, vanwege een inzakkende verkoop, de caravanactiviteit te verkopen en Swift ziet zijn kans om één van de Britse topmerken te  kopen.

De productie wordt naar Cottingham overgeplaatst en de fabriek in Grimsby gesloten. Bij een herstructurering van zijn merken laat Swift in de zomer van 2007 de merknaam Abbey vallen.

ACE/ABI

Terry Reed, mede-eigenaar van Astral, verlaat het bedrijf in 1962 om met een kapitaal van GBP 2000 zijn eigen firma, ACE Caravans in Hull op te richten. De eerste productie wordt zelfs naar Nederland geëxporteerd. Eind jaren zestig wordt de productie naar Beverley verplaatst en begint de firma ook met stacaravan.

In februari 1972 besluiten ACE en zijn buurman, Belmont Caravans, een in 1966 opgerichte stacaravan producent, samen te gaan en vormen ABI (Ace Belmont International). ACE blijft het caravanmerk. Midden jaren negentig bouwt moeder ABI caravans voor Frankrijk, (Axxor) Duitsland (Cristall) en Nederland (Beyerland en Delta) en is dan de grootste fabrikant in Engeland en nummer drie in Europa. Toch gaat het in 1998 fout en komt het bedrijf in financiële moeilijkheden, zo erg dat 600 mensen hun baan verliezen en het bedrijf failliet gaat. De Nederlandse H2 groep neemt de matrijzen en merknamen van Beyerland en de zustermerken over.

Op 11 mei 1998 koopt Gary Klesch van Klesch Capital Investors USA het bedrijf van de bank. Herstart september 1998: ABI UK Ltd. In 2004 besluit ABI als stacaravanfabrikant verder te gaan en neemt Swift de caravantak over. Swift introduceert na zes jaar weer het merk ACE, tot zomer 2007.

ADRIA

In Nova Mesto, Slovenië, werden in 1965 de eerste caravans gebouwd. In groot Joegoslavië was Adria een onderdeel van Industrija Motornih Vozil (IMV), die ook auto’s als de Renault R12 en R16 bouwt. In oktober 1972 wordt een nieuwe fabriek geopend in Brezice en twee weken later in Deinze bij Gent, waar in 1986 de eerste campers worden gebouwd.

Het beste jaar voor Adria was 1980 met een productie van 26.757 eenheden. In 1987 tekent Adria een contract met MAZ Minsk  Automotive Plant (Wit Rusland) voor de uitwisseling van technologie aangaande de 350-400 modellen. In 1989 wordt IMV verdeeld in drie private bedrijven: Prevoz, TPV en Adria. Na de onafhankelijkheid van Slovenië heeft Adria het even moeilijk gehad.

In 1994 heeft de fabriek een capaciteit van 15.000 eenheden, maar is de productie ‘slechts’ 6000 stuks. Adria Caravan d.d. gaat in oktober 1996 failliet en wordt overgenomen door Adria d.o.o. Op 2 januari 2003 neemt Adria 50 procent van Fleetwood van Kabe over. Op 5 april 2004 verwerft Adria het Britse Fleetwood volledig. In 2005 wordt er in Nova Mesto een nieuwe fabriek gebouwd.

In november 2004 werd Autocommerce Mobil d.o.o. de meerderheidseigenaar van Adria Mobil d.o.o. Op 29 januari 2007 verandert Autocommerce zijn naam in ACH Investment Mgt, Co. d.d. wat meer in overeenstemming is met de belangrijkste activiteit en strategie. In september 2007 verwerft Adria 80 procent in het Spaanse SunRoller (gesticht 1973).

De productie wordt kort daarop naar Slovenië overgebracht. In 2011 wordt de productie van caravans onder deze merknaam gestaakt. De campers dragen de naam Sun Living en SunRoller gaat verder als fabrikant van stacaravans en chalets. Op 6 januari 2009 gaat dochter Fleetwood failliet.

ACE

ACE Caravans SA (Autocaravans & Caravans Europe) is op 7 februari 1997 opgericht door Marco Antonio Sabater Montteagudo (namens Residenciales Moviles SA, een fabrikant van prefab-huisjes en vakantiehuisjes) en Felipe Pueyo Sánchez del Álamo (ex-partner van  Roller Ibérica, S.A. van 1975 tot 1996). ACE maakt sinds 2007 ook de Going caravans voor Engeland. (Deze laatste werden voorheen door het Spaanse Pluma gemaakt dat in 2007 failliet ging.) ACE Spanje heeft niets uit te staan met ACE GB.

AIRSTREAM

In 1929 bouwt Wally Byam op het chassis van een T-Ford een caravan voor zichzelf. In 1932 start de productie van caravans, de naam Airsteam van het oudste Amerikaanse caravanmerk dateert van 1934. Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden er in verband met de schaarste van aluminium geen caravans geproduceerd.

In 1967 wordt Airstream door Beatrice Foods overgenomen. Airstream overleeft de oliecrisis van 1979 (omzet $ 22 mln. verlies $ 12 mln.) dankzij een sterke moedermij. In 1980 wordt Thor Industries Inc. opgericht bij het verwerven van Airstream, door de heren TOhmpson en ORthwein. Omdat Europa andere technische eisen stelt, worden er sinds 2004 speciale Europese uitvoeringen gebouwd die in Engeland ontworpen zijn.

ALINER

ALiner is een in 1999 in Nederland geïntroduceerde vouwcaravan, maar verdwijnt na een jaar weer van de markt. Producent is Columbia Northwest Inc. uit de VS. De wagentjes hebben uitgeklapt de vorm van een A. In de USA worden dat A frame travel trailers genoemd.

AS

De familie Trevelyan bouwt in 1961 hun eigen camper. Nadat een dealer uit Bristol belangstelling toont en er vijf bestelt, wordt plaatsgenoot Bob Haling productmanager en Auto-Sleepers is geboren. De familie Trevelyan verkoopt in 1997 het bedrijf aan Steven Riley en Bill Cook.

In 2000 wordt het bedrijf verkocht aan Ian Capes en Stuart Johnson, wiens Marquis Company in 2005 wordt overgenomen door de Italiaanse SEA Group. In juni 2009 verwerven de huidige directeuren Geoff Scott en Mike Crouch de aandelen als gelijke partners waardoor ASG (Auto-Sleepers en Marquis Retail) terugkomen in Britse handen. In 2010 begint men ook met de productie van hoogwaardige caravans.

AVENTO

In 1964 begint Piet van der Hagen met de productie op kleine schaal in Meerkerk. Ze worden verkocht door Schreuders Sport in Leerdam die voor diverse artikelen de
merknaam Avento gebruikt. Wanneer van der Hagen zelf de verkoop ter hand neemt, blijft de naam Avento bestaan. De productie groeit van 100 in 1970 naar 600 in 1978.

In 1998 brengt Avento een Engels getinte caravan op de markt: Cottage. Op 24 maart 1999 vraagt Avento faillissement aan; op 14 april besluit de curator en de bank om Avento toe te laten treden tot de H2 Groep. Op 3 mei 1999 neemt H2 de boedel over en brengt de productie bij Kip onder. Voor de Master range en Cottage is geen plaats meer. Na het faillissement van Tirus in 2007 behoudt de nieuwe Kip de rechten maar een herintroductie blijft achterwege.

AVONDALE

Avondale Coachcraft is in 1970 door Gerald en Elleen Ball opgericht versterkt met Louis en  Graham Bell in 1973. Het bedrijf maakte toercaravans en stacaravans. Het is altijd een familie bedrijf gebleven met in 1991 Christopher Bell als hoofd. In het najaar van 2007 overlijdt oprichter Gerald Ball. In september 2008 gaat het bedrijf failliet.

AWARD

In 1976 lanceert ABI zijn eerste Award. Award wordt zowel in GB als NL op de markt gebracht en zelfs een paar jaar in de VS. Bij het faillissement van ABI in 1998 verdwijnt ook dit merk definitief.

AXXOR

In 1998 gaat ABI failliet, de Engelse fabrikant van Beyerland, Axxor, Cristall en Delta. Beyerland wordt sinds 1982 exclusief voor de Nederlandse markt in Engeland gemaakt. H2 neemt middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder en dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland t.w. Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt. De productie onder Axxor stopt al gauw: in 2009 worden deze in Nederland als ‘Axxor Beyerland’ uitverkocht.

BAILEY

Martin Bailey bouwt zijn eerste wagen in 1947 in zijn garage in Zuid-Bristol. In 1948 F.G.Bailey Ltd. wordt opgericht en start ook de productie. In 1960 verhuist het naar de huidige adres South Liberty Lane Bristol. In 1973 koopt Patrick Howard, afkomstig uit boot industrie, zich met Winn Industries in.

In 1977 kopen Patrick en Stephan Howard het bedrijf op en het wordt Bailey Ltd. Bailey is de langst bestaande Britse fabrikant en sinds een tiental jaren de meest succesvolle. Met 300 persoonsleden bouwt men 9000 voertuigen (ook campers) per jaar met een omzet van GBP 90 miljoen.

BASOGLU

De firma Başoğlu, de fabrikant van o.a. de Caretta, is opgericht in 1976. Na een overnachting in een caravan in Parijs tijdens een bezoek aan vrienden, komt dhr. Başoğlu op het idee om ook in Turkije caravans te gaan produceren. Vervolgens worden er op grote schaal caravans, campers en maatgemaakte aanhangers gemaakt.

Dhr. Başoğlu besluit in 2006 om een vierkant caravannetje voor zichzelf te bouwen. Een Engelse klant van de firma ziet dit bouwwerk staan en is enthousiast. Dit is voor Başoğlu reden om zijn idee verder te ontwikkelen. De eerste Caretta is in 2007 een feit. Op dit moment wordt de Caretta geëxporteerd naar 43 landen verdeeld over 4 continenten. Sinds kort is de Caretta ook verkrijgbaar in Japan en Australië en via Caretta Caravans Holland als onderdeel van Caravan Centrum Hoogeveen in Nederland en België. Başoğlu Caravans is gevestigd in Sakarya in het noorden van Turkije en is de grootste Turkse caravanfabrikant.

BEAUER

Vanaf 2010 werkt de Fransman Eric Beau aan een totaal nieuw caravanconcept: de BeauEr 3X. Met twee uitschuifbare modules wordt het vloeroppervlak van 4 vierkante meter naar 12 vierkante meter vergroot. In 2011 werd het concept op internationale beurzen al getoond. De plannen zijn om deze caravan in 2013 in de VS te introduceren.

BEISL

Adolf Beisl is begin jaren zeventig in Bad Kreuznach in Duitsland opgericht. Later verhuist het bedrijf naar Adlhausen. In 1980 produceert Beisl ook campers. Beisle maakt exclusieve modellen, veelal als tegenhanger van de meer bekendere Weippert. De fabriek is eind 2006 gesloten.

BERGLAND

Huub Henssen start in 1964 in Stein als dealer van Eifelland. In 1966 bouwt hij zijn eerste caravan onder de naam Bergland. Deze naam is afgeleid van zijn voormalige dealerschap en verwijst naar de Limburgse heuvels. In 1976 loopt de productie op naar 400 stuks. In 1995 moet Bergland om onduidelijke redenen het fabrieksgebouw in Stein verlaten en lijkt het merk te verdwijnen. In 1997 wordt in Spaubeek een Bergland Service Centre geopend: VOF Bergland Trading. Op de beurs van januari 1998 verschijnt Bergland met caravans uit het gamma 1994/95 en een camper. Ook de prijzen zijn onveranderd. In 2001 verhuist Bergland naar Stein en bouwt uitsluitend caravans op maat.

BESSACARR

Bessacarr, opgericht in de jaren vijftig door Albert Skepper, is van oorsprong een fabrikant van stacaravans. Het bedrijf komt in 1961 met een eerste tourcaravan als het is overgenomen door de Arnold Laver Group. In 1981 koopt Bessacarr de matrijzen op van de Astral Cameo van de Spooner Group die in maart 1980 de Astral fabriek heeft gesloten. Eind 1996 koopt de Swiftgroep de in moeilijkheden verkeerde Bessacarr van de Arnold Laver Group, die van de caravanactiviteiten af wil. De motorhomes blijven buiten de acquisitie; de productie wordt in 1997 bij Swift weer opgestart.

BIMOBIL

in 1977 door Raimund von Liebe opgerichte onderneming voor de fabricage van opzetunits voor open bestelauto’s.

BIOD

In 1959 is Fahrzeugbau Tiefenhagen (Fathi) begonnen met de productie van caravans. In 1960 wordt Fathi door houtverwerkende industrie Schneider uit Lindau overgenomen. In dat jaar begint BIOD (Beter is ons doel) machine- en apparatenfabriek in Hengelo onder licentie van Fathi met de assemblage van caravans. De kunststofpanelen komen uit Duitsland. In 1964 gaat de productie over naar JEKO in Oldenzaal die fabricage van meubilair en houtwerk uitbesteedt aan sociale werkplaats de Schakel, die de gehele productie in 1969 overneemt: Biod-Fathi Caravanfabriek NV-Oldenzaal.

Wanneer in 1969 Schneider stopt met de productie, worden caravans van BIOD naar Duitsland geëxporteerd en verkocht onder de naam Fathi. De mallen en schalen komen dat jaar van Schneider naar BIOD. In 1980 wordt Avento hoofddealer en verantwoordelijke voor de verkoop; nieuwe modellen worden ontwikkeld met invloeden en interieur van Avento. Het topjaar is 1981 met bijna 200 stuks. In 1994 stopt de samenwerking met Avento en neemt de Schakel alles weer in eigen beheer.

Begin van deze eeuw worden op het onderstel van Peitz een vloerplaat geplaatst waarna het geheel naar van der Ham in Bladel gaat waar de polyesterromp wordt vervaardigd waarna de “lege” caravan terugkeert naar Oldenzaal voor de afbouw. Per 1 november neemt D&D Management en Beheer BV te Lunteren de productie over nadat TopCraft (v.h. De Schakel) in april aangekondigd heeft de productie te stoppen. De productie in 2005 is zo’n 25 stuks; door opstartproblemen kan men aan de vraag niet voldoen, elke geproduceerde caravan is meteen verkocht. Advanced Composite Caravans Group BV (ACC) is in 2004 opgericht om een nieuw caravanconcept op de markt te brengen.

Knelpunten op het gebied van goede personele invulling en een kostenefficiënte wijze van uitbesteding, belemmeren de invulling van de gestelde randvoorwaarden, waarbij in september 2007 geen andere mogelijkheid resteert dan de activiteiten onmiddellijk te staken. In december 2007 volgt doorstart onder directeur Huub van Elswijk in een nieuwe bedrijfsruimte te Ede waarbij verkoop rechtstreeks uit de fabriek gebeurt. ACC Biod is het handelsmerk van Holland Euro-Pacific Industrial Suppliers BV uit Lunteren. De caravans worden op basis van drie modellen naar de wensen van de klant verder aangekleed en ingericht en uitsluitend op bestelling geproduceerd.

BEYERLAND

Beyerland wordt sinds 1982 exclusief voor de Nederlandse markt in Engeland bij ABI gemaakt.
Het goedkopere instapmerk Delta, ook exclusief voor Nederland, stamt uit 1993.
In 1998 gaat ABI, tevens de fabrikant van Delta, failliet.
1998 Overname IRG-Nederland, Beyerland, Delta en Overname ABI exportproductie voor Axxor-Frankrijk en Cristall -Duitsland
H2 neemt middels de IRG-groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder. Dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland: Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt.
In het voorjaar van 1998 failleerde het Engelse merk ABI. Uit dit faillissement werden de merken Cristall (voor de Duitse markt) en Beyerland/Delta (voor o.a. de Nederlandse markt) overgenomen. Daarmee zijn zowel Beyerland als Delta eveneens Nederlandse (zij het met een typisch Engelse inslag) producten geworden.
Op 7 november 2007 werd het moederbedrijf Tirus failliet verklaard.
De productie onder Axxor stopt al gauw: in 2009 worden deze in Nederland als Axxor Beyerland uitverkocht. Het verdubbelen van de productiecapaciteit gaat niet zonder slag of stoot. Vooral het vinden van geschikt personeel trekt een zware wissel op de kwaliteit van de producten, wat tot de ondergang van Tirus in 2007 zal leiden. Na het faillissement van Tirus neemt Kip de merknamen Beyerland en Cristall over, maar de merken als zodanig komen niet terug.
Op 30 november maakte het management bekend de financiering voor een zelfstandige doorstart onder de naam Kip Nederland rond te krijgen. Daarbij werd ze gesteund door twee investeringsmaatschappijen.
Het jaar daarop wist Kip de hand te leggen op de merk- en modelrechten van het toenmalige failliete zusterbedrijf Chateau Caravans in België.
Door de overname kreeg Kip de beschikking over de merken Chateau, Beyerland, Delta en Cristall.
Op 23 september 2010 werd het faillissement aangevraagd.
In november 2010 werd Kip overgenomen door de firma Boedelbak, en vanaf voorjaar 2011 werden er weer caravans geleverd. Er kwamen ook nieuwe modellen op de markt.
Vooralsnog geen doorstart met het maken van Chateau, Beyerland, Delta en Cristall caravans.

BJOLSETH

De Noorse fabriek, opgericht in 1923, begint in 1954 onder leiding van Edvin Bjølseth met de productie van caravans. In 1979 wordt het bedrijf  overgenomen door de Zweedse import bedrijf Caravan-Svensson in Lidkøping. Op 7 september 2006 wordt het bedrijf geliquideerd. KABE neemt in 2010 de productiemallen over ten behoeve van het dochtermerk Eximo.

LA BOHEME

Voor La Boheme zie: Niewiadow

BUCCANEER

Buccaneer Caravans is opgericht eind 1968 door DW Shipley (ex-Abbey) en NC Harrision. In augustus 1999 neemt Explorer (Elddis) ook de merknaam van Buccaneer over. Na de herpositionering in 2009 door moeder Elddis is Buccaneer een van de meest luxueuze caravans in Engeland.

BURSTNER

In zijn timmerfabriek te Kehl, gestart in 1924, bouwt Jacob Bürstner in 1958 z’n eerste caravan. In de beginperiode voert men de merknaam Delphin. Vanaf 1966 exporteert Bürstner ook naar Nederland. Na de omvorming van Jacob Bürstner KG tot Bürstner GmbH in 1973 wordt de merknaam: Bürstner. In 1976 komt er ook een Fabriek in het Franse Wissenbourg: Bürstner SA. In 1986 start de productie van campers. In 1989 bedraagt de productie 20.000 stuks waarvan 6000 in Frankrijk worden afgezet, waardoor Bürstner daar marktleider is.

In 1992 treedt de familie Bürstner terug (vanwege liquiditeitsproblemen) en in 1993 neemt Dr. Otto Happel de zaak over. In 1996 worden alle Duitse activiteiten volledig in Kehl Rheinhafen geconcentreerd. Op 5 mei 1998 wordt Bürstner (675 man personeel) door Hymer overgenomen. In juli 2002 neemt Bürstner een 60 procent belang in de Franse stacaravanfabrikant Euro Concept, wat in april 2004 tot 100 procent uitgebreid wordt (500 stacaravans in 2005).

CABBY

In 1963 start Tore Nilsson in Kristenehamm (Se) met Cabby. De eerste caravans komen in 1965. In 1968 bouwt Cabby de grootste Scandinavische caravanfabriek tevens de modernste van Europa. In 1969 wordt Cabby verkocht aan Boise Cascade Corp. USA. Zowel de Britse Cavelier, de Franse Dique en Kip maken deel uit van Boise Cascade. Tussen 1973 en 1976 maakt Cabby deel uit van Bendix System Corp.

In 1976 koopt Tore NiIsson Cabby terug maar verwerft hij gelijktijdig Cavelier en Kip. In 1979 verwerft Cabby 75 procent van Dique, maar komt daardoor in financiële problemen. In 1980 wordt twee derde deel in Kip naar Nederlandse beleggers afgestoten en in 1982 het restant. In 1985 lanceert Cabby ook campers, die als divisie in 1988 verzelfstandigd wordt. In 1989 sterft Tore Nilsson en neemt zijn zoon Per de leiding over. Eind 1990 en in 1992 wordt de productie door de economische crisis sterk verlaagd. In 1993 start Cabby opnieuw met een eigen camperdivisie. In 2001 wordt Cabby een onderdeel van Tirus. Na het faillissement van Tirus, november 2007, wordt Cabby overgenomen door Outback Capital Management AB; de overname is in augustus 2008 afgerond.

CAMP RUNNER

Camp Runner is in 2008 opgericht. In licentie van Little Guy USA worden in Slowakije verschillende types zogenaamde teardropcaravans gebouwd, zoals Camp Runner, Splash (2012), Alpina en Mediterane.

CALIDO

Calido is een kleine Duitse fabrikant, eigenaar is Frank Hartje (vanaf 2007). Het caravannetje is voorzien van een tentdak en uitklapbaar bed op achterkant.

CARADO

In juli 2005 stichten Hymer AG en Dethleffs GmbH & Co KG samen een nieuwe onderneming: Capron GmbH (Caravan Produktion Neustadt). In oktober van dat jaar worden de gebouwen van een voormalige landbouwmachinefabriek in Neustadt/Sachen gekocht en in november 2006 start de productie van campers en in februari 2007 die van caravans. Hymer brengt zijn modellen onder de naam Carado uit en Dethleffs onder Sunlight. Reeds in februari 2011 loopt het tienduizendste voertuig van de band en op 20 april 2012 het vijftienduizendste.

CARLIGHT

In 1932 bouwt makelaar WR Earl te Sleaford speciaal voor de CaravanRalley van 1933 een gestroomlijnde caravan. In Engeland waren deze de Rolls Roys onder de caravans. In maart 2003 komen de laatste caravans uit de bestaande fabriek. In juni 2003 neemt Vanmaster het merk over, waarna in 2007 een Management Buy-out volgt. Men houdt zich voorlopig alleen met de service bezig. In oktober 2010 neemt zakenman Liberty Durant Carlight over en juli 2011 komt Carlight uiteindelijk terug met een lijn van acht modellen.

CARAVELAIR

Voor Caravelier zie: Trigano

CASACAR

Casacar is in 1988 door Vincenzo Bifulco gesticht. De in de buurt van Napels gevestigde fabriek bouwt onder meer uitschuifbare caravans.

CARETTA

Voor Caretta zie: Başoğlu caravans

CAVALIER

Voor Cavalier zie: Kip

CHATEAU

Chateau is in 1973 door Alfred Sprankenis uit Budel opgericht. Hij is van oorsprong caravandealer en importeert Roller caravans uit Italië. Omdat deze fabrikant geen ‘Nederlands model’ voor hem wil bouwen, ontwikkelt hij het eigen ‘kasteel op wielen’: Chateau. Hij weet kennelijk te weinig van de Franse taal, want hij vergeet het ‘dakje’ op de eerste a.

In 1974 opent hij een nieuwe fabriek in het Belgisch Limburgse Hamont, 6 kilometer verderop. In 1981 neemt Chateau HomeCar uit Maasmechelen over. De gezamenlijke productie bedraagt dan 2500 stuks. In 1985 volgt de overname van Constructam. De productie van de nieuwe ‘Chateau Caravan Group’bedraagt dan 3800 stuks.In 1987 wordt de productie van de vrij dure Constructams gestaakt.

In 1992 neemt H2 Investment de Chateau Caravan Group over. In 1998 gaat ABI failliet, de Engelse fabrikant van Beyerland en Delta. Beyerland wordt sinds 1982 in Engeland gemaakt, exclusief voor de Nederlandse markt. Delta, een goedkopere instapmerk, ook exclusief voor Nederland, stamt uit 1993. H2 neemt middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder en dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland: Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt.

Hierdoor stijgt de productie van 2500 in 1997 naar 5000 in 2000 en het personeel van 100 naar 200. De productie onder Axxor stopt algauw: in 2009 worden deze in Nederland als Axxor Beyerland uitverkocht. Het verdubbelen van de productiecapaciteit gaat niet zonder slag of stoot. Vooral het vinden van geschikt personeel trekt een zware wissel op de kwaliteit van de producten wat in 2007 tot de ondergang van Tirus leidt.

COTTAGE

Voor Cottage zie: Avento

CONSTRUCTAM

Constructam (Ateliers de Constructions de Tamise) wordt in 1947 door Theo van der Herten in Temse opgericht, voor de vervaardiging van de meest uiteenlopende scheepsbenodigdheden. In 1953 ontwerpt Constructam een eigen type kampeerwagen. In 1958 bouwt deze firma 24 Expo-treintjes voor de Wereldtentoonstelling in Brussel en in datzelfde jaar ontwerpt Theo’s broer Lucien, technisch tekenaar scheepsbouw en inmiddels toegetreden als vennoot, een gestroomlijnd model caravan. In 1968 wordt zelfs een tweede fabriek voor de productie van meubelen in Houthalen (b) geopend. In 1982 volgt een faillissement en er wordt een doorstart gemaakt onder de naam Mirage Caravans. In 1985 wordt de naam Constructam aan Chateau verkocht. In 1985 komt de New Generation uit de fabriek van Chateau. Het bouwen kost relatief veel manuren wat terugkomt in de hoge prijs. In 1987 rollen de laatste Constructams uit de fabriek.

In 1999 probeert Chateau om de naam Constructam weer tot leven te wekken, met een revolutionair nieuw product, gebaseerd op een Zwitsers lichtgewicht concept. Maar verder dan een experimentele fase komt het niet. In Duitsland is deze caravan een jaar eerder te zien als de Cristall 2000. De introductie komt niet van de grond, mede doordat er geïnvesteerd wordt in de acquisitie van Lunar, waarmee toegang verkregen wordt op de campermarkt.

Na het faillissement in 2007 heeft Jacky Broers de merknaam verworven en komt in 2010 met een nieuw retro-model. Hij is betrokken geweest bij de productie van de Constructam Caravans en loopt al jaren rond met het idee om het merk opnieuw te lanceren. Zijn idee wordt opgepikt door de TTP Group: EEn internationale onderneming met meerdere zelfstandige ondernemingen in de transport- en toerismebranche, onder meer Solmar Tours en HomeCar Campers. Paul Cremers, president-directeur van de TTP Group, heeft samen met zijn team de caravan doorontwikkeld en gereed gemaakt voor een herintroductie. Op het moment dat de bestelde modellen geproduceerd gaan worden (april 2011) gaat de producent, Mobile Partner in Overpelt, failliet. Het zoeken naar een nieuwe fabrikant levert geen resultaat op.

CRISTALL

Voor Cristall zie: Chateau

COACHMAN

Gestart in 1986 door Jim Hibbs en George Kemp, voormalige directeuren bij ABI. In 1993 start men met de export onder het Hylander-merk. In 1997 wordt Coachman door Elddis overgenomen wat indirect de aanleiding is om de Explorer Group op te richten. In 2000 wordt in Hull een nieuwe fabriek gebouwd. Op 13 november 2001 volgt er een management buy-out door Jim Hinns en zijn managementteam. Door de grote lokale vraag stopt men in juni 2003 met de Hylander.

COLOMBUS

In 1934 vindt Westfalia de trekhaak met kogel uit. In 1935 introductie van de caravan waarvan de productie in 1967 wordt gestaakt. Totale productie in 1935-1976 bedraagt 25.000 stuks. In 1976 komt er een herintroductie met de Colombus (I), maar dit is door het enorme gewicht en prijs (DEM 27.000) geen succes. In 1995 de introductie van de Colombus II. Tot aan einde productie, december 1998, zijn er 350 stuks gebouwd. In 1999 neemt een zelfstandige bedrijf, Delpin Caravans, gestart door een ex-werknemer, tekeningen, gereedschappen en service over.

COMPASS

In 1978 besluiten vader en zoon Cook de directie van ABI’s dochter Elddis, zowaar door de Cook’s in 1963 opgericht, te verlaten om een nieuwe fabriek op te zetten. De caravans worden in Nederland in 1992 door Frans de Witte geïntroduceerd en daarna door Eurec tot 1997 verkocht onder de merknamen Calibra en Pentara. In 1998 wordt Compass door Elddis overgenomen en ingebracht in de nieuwe Explorer Group. In 2009 laat Elddis de merknaam Compass vallen en vernoemd de modellen Elddis. In mei 2010 komt Compass expliciet voor één dealer organisatie, de Discover Leasure Noord Engeland terug. In oktober 2011 komt Discover Leasure in financiële problemen en stoot bij de herstart de caravanactiviteiten af. In mei 2013 besluit moeder Elddis om met ingang van september 2013 het merk Compass weer in oude glorie te herstellen. De Explorer Groep herintroduceert Compass omdat zowel de Britse pers, de dealers als de consumenten vinden dat er op de Britse markt te weinig merken en modellen zijn.

DELTA

ABI, de Engelse fabrikant van Beyerland, start in 1993 met een goedkopere instapmerk voor de Nederlandse markt: Delta. In 1998 gaat ABI failliet en neemt H2 middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie onder bij Chateau. Bij het faillissement van Tirus in 2007 verdwijnt het merk Delta.

DELPHIN

In april 1999 neemt Manfred Ermel, constructiemanager bij Westfalia, de gereedschappen, tekeningen en service van de Columbus II over. Hij zet de productie voort onder de naam Delphin tot in 2006.

DETHLEFFS

In 1931 bouwt Arist Dethleffs voor zichzelf een caravan, genaamd: Wohnauto. In 1936 start hij met productie op bestelling in de fabriek van zijn vader: Isnyer Peitschenfabrik, gesticht in 1832 (Peitsche = zweep). Na de oorlog maakt Arist Dethleffs in 1948 een voorzichtige herstart waarna in 1951 de serieproductie begint. In 1971 neemt TE Caravans, Dethleffs over.

In 1980 richten de heren Thurn en Eicker (TEC) en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC. Vanaf die tijd worden bij Dethleffs zo’n tien jaar ook de TEC’s geproduceerd totdat deze in 1995 naar zuster LMC overgeplaatst worden. Op 14 februari 1996 overlijdt Arist Dethleffs op 88-jarige leeftijd. In 2006 stichten Dethleffs en Hymer in Neustadt een nieuwe fabriek (Capron) voor de productie van caravans en campers in een lagere prijsklasse (Sunlight).

DIGUE

Digue is opgericht in het midden van de jaren vijfitg door het echtpaar Pierre en Simone Digue. Het eerste product was een camper op basis van Renault. In 1958 importeert men Sprite. Daar de Franse regering de invoer van de caravans verbiedt, begint Digue onder licentie van Sprite met de productie van caravans met een Frans accent, (2000 exemplaren in 1959.) In 1966 wordt het bedrijf door Boise Cascade en later Bendix overgenomen en komt dus in de dezelfde groepering als Kip en Cabby (productie 12.500 eenheden dit jaar).

In 1967 trekt Pierre Digue zich terug en neemt Pierre jr. het roer over. In 1979 stapt Pierre jr. over naar Caravelair. In 1982, na een totale productie van 250.000 voertuigen, gaat Digue failliet en kost het veel moeite om nieuwe eigenaars voor het bedrijf te vinden. De firma Rozoy onder leiding van Hr. Groebli neemt Digue uiteindelijk over. In 1987 gaat Digue opnieuw failliet en houdt op te bestaan. Naast merknaam Digue werden ook caravans vervaardigd onder de naam Dragone. Trigano neemt de rechten op het merk en de fabriek voor assemblage over.

DUNSTERHOUSE

DunsterHouse is een familiebedrijf uit 1994, producent van onder meer tuinhuisjes. Het start in 2009 met de introductie van caravans onder de naam: Stealth. In 2012 komt daar nog een range-merk bij, namelijk (Stealth) Concordia.

ECCLES

In augustus 1960 koopt Sprite de rechten van Eccles Caravans. Eccles is het oudste caravanmerk van Europa, gesticht in 1919 door Bill Riley in Birmingham met toen al een productie van 50 stuks in dat beginjaar. Op zijn beurt neemt Swift in 1994 Sprite over.

EIFELLAND

Opgericht in 1962 in het Eifel-stadje Mayen, bij Koblenz, waar transportondernemer Gunther Hennerici met drie van zijn chauffeurs de eerste caravans bouwt. In 1967 echter in een echte fabriek met 1200 stuks per jaar. Door de geldverslindende hobby van Hennerici (formule 1) en de stagnerende markt, wordt het bedrijf in 1972 verkocht aan ramenproducent Meeth.

Deze bouwt nog een jaar Eifellands waarna Knaus het merk en de materialen overneemt en nog tot 1983 de naam Eifelland in haar series gebruikt, voornamelijk voor de Nederlandse markt. Begin 1993 gaat Knaus speciaal voor de Nederlandse markt caravans onder de merknaam Eifelland in zijn fabriek in Hongarije bouwen. De introductie op de Duitse markt volgt in 1996. Bij de doorstart van moeder Knaus-Tabbert in 2009 beschikt deze niet meer over de merknaam Eifelland. Daarom wordt de merknaam Weinsberg van stal gehaald als instapmerk door de moedermaatschappij.

ELDDIS

In 1963 neemt Siddle Cook deel aan de Caravan Club’s Longleat National Rally. In die tijd was het een populair tijdverdrijf om op amateurbasis caravans te bouwen door diegene die daar de middelen toe hadden. Cook won de eerste prijs met een eigenbouw, voorzien van radio, platenspeler en zelfs airco! Twee jaar later start Siddle met zijn zoon Ray de productie van caravans. Het vinden van een naam voor het nieuwe bedrijf was moeilijk totdat zoon Ray de voornaam van zijn vader achterste voren spelde: Elddis caravans was geboren. In 1968 brengt expansie de fabriek naar het plaatsje Consett, waar het tot 2000 blijft.

In 1973 verwerft ABI (een fusie van Ace en Belmont) Elddis. De productie blijft op de bestaande plaats in Durham. In 1978 besluiten vader en zoon Cook de directie van ABI te verlaten en stichten niet ver van de Eldiss fabriek af een nieuw bedrijf: Compass. In 1990 volgt een Management buy-out van Elddis en worden de banden met ABI doorgesneden. In 1994 wordt Crown als een apart merk op de markt gebracht, dit betreft budgetcaravans nog uit het ABI tijdperk, maar die wel uit de  Elddis fabriek komen. In 1996 wordt speciaal voor de Nederlandse markt een aparte productielijn geïntroduceerd: Shadowline. Deze verdwijnt weer in 1970.
In 1998 verwerft Elddis zowel Coachman als Compass (met Herald range). De Explorer Group, bestaande uit Elddis, Crown, Coachman en Compass/Herald  is één van de nieuwere spelers op de Britse markt.

In augustus 1999 neemt Explorer ook de merknaam van Buccaneer over. Eind 2000 wordt de productie van de Explorer-groep, m.u.v. Coachman te Hull, geconcentreerd in een nieuwe fabriek in Country Durham.

In 2001 is er een management buy-out door Coachman. In 2008 brengt moeder Explorer een nieuw merk uit: Explore. In augustus 2009 besluit Elddis hun grote productie- en businessmodel aan te passen en zich te concentreren op gestroomlijnde caravans in de instap- en middenklasse en daarbij de naam Explorer te laten vallen. Buccaneer blijft een zustermerk van Elddis in hoge luxe klasse. De succesvolle Explore wordt Elddis Explore en de merknaam Compass behoort dan niet meer tot het portfolio. In 2013 besluit Elddis om Compass terug in de markt te plaatsen, met ingang van september. De merken opereren dan ook weer onder de Explorer Group.

ERIBA

In 1956 worden in Bad Waldsee door ERIch BAchem samen met Wolf Hirth de eerste Eriba’s gebouwd. In feite bouwden deze twee voor de oorlog reeds enkele caravans genaamd Aero Sport. Men laat ze bouwen bij Alfons Hymer, een carrosseriebedrijf in Bad Waldsee en in 1957 wordt de handelsfirma Eriba Hymer Fahrzeugbau opgericht. Vanaf dat moment werkt daar ook de zoon van Alfons, Erwin Hymer (die tot zijn overlijden op 11 april 2013, directeur/eigenaar blijft).

De Puck wordt in 1958 geïntroduceerd. In 1960 overlijdt Erich Bachem zeer onverwachts. In 1961 volgt de intro van een camper, maar kort daarna moet de productie gestaakt worden door het faillissement van de chassisfabrikant Borgward. In 1972 volgt de herintroductie met de Hymermobil. In 1968 brandt de fabriek in Bad Waldsee volledig af. In de periode 1970-2009 worden in een Franse fabriek de Touring-modellen gebouwd.

Tussen 1976 en 1982 was Erwin Hymer partner in Middendorf GmbH (Frankia). In 1980 richten de heren Thurn en Eicker (TEC) en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. Hymer-Eriba GmbH ontstaat uit Eriba GmbH & Co en Hymer KG. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC.

(Caravan MotorCaravan). In 1991 neemt Erwin Hymer het noodlijdende LMC over en brengt deze onder in CMC. Hymer wordt uit CMC gelicht. In 1996 overname door Hymer AG van Niesmann und Bischoff GmbH. Op 5 mei 1998 volgt de overname door Hymer AG van Bürstner en in 2000 van Laika caravans SpA. uit Italië. Op 11 april 2013 overlijdt Erwin Hymer op 82 jarige leeftijd.

ESTEREL

Opgericht in 1959 door de familie Dufrancatel die reeds in 1955 een eigen caravan bouwde. In 1993 neemt Rapido, Esterel over en brengt de productie over naar Mayenne. Begin 2000 stopt Rapido/Esterel met productie van caravans. De gereedschappen van de hefdakcaravans worden aan Trigano verkocht.

ETERNITI

Phil Daniels is de oprichter van het Engelse Eterniti Steels, dat is gestart in 2002, waaruit Eterniti op 11 oktober 2012 uit is voortgekomen. De caravanfabriek bevindt zich in Widnes Waterfront, waar uitschuifbare caravans worden gemaakt op basis van een Amerikaanse procedé, waarop men voor vijf jaar de Europese rechten heeft.

EURA MOBIL

In 1959 start Blessing KG van Heinz Blessing met de productie van caravans onder zijn familienaam. In 1969 neemt Gerhard Meier KG het bedrijf over en doopt de caravans om in Eura. Op 16 juli 1982 gaat Gerhard Meier GmbH & Co failliet, maar dan neemt een aantal ex-medewerkers het bedrijf over en in 1983 start Eura Mobil met de productie van voornamelijk campers. In 1994 neemt men weer de productie van caravans ter hand. Er worden per jaar niet meer dan 600 stuks gemaakt en tegen 1995 slechts 300 stuks. Na 1997 stopt men weer met caravans. In 2000 neemt Eura Mobil het merk en rechten van Karmann Mobil over. In 2005 neemt Trigano Eura Mobil en dochter Karmann Mobil over.

EUROLAND

Euroland is in 1993/94 door Swift als tweede (instap-)merk in Nederland ingevoerd, wordt in 1996 voor een jaar een range binnen Sprite. En verdwijnt daarna als merk/range.

EXIMO

In 2008 richt KABE in samenwerking met een Poolse firma (Niewiadow) een nieuw caravanmerk op: Eximo. Deze worden in een nieuwe fabriek van Niewiadow geproduceerd. De productiegereedschappen komen van het in 2006 failliet gegane Noorse Bjolseth. Producent Niewiadow is in Nederland bekend van het merk Predom.

EMERAUDE

In 2007 worden in België Caravelair caravans verkocht onder de merknaam Emeraude. Ook in het verleden gebruikte moeder Trigano deze merknaam voor een van haar merken. Emeraude was van oorsprong een merk uit Bretagne die in 1966 de fabriek sloot.

FENDT

In 1963 start Josef Dechentreiter met zijn landbouwmachinefabriek in Asbach-Bäumenheim met de productie van woonwagens, onder de naam Avanti. Doordat de Nederlander Lely geld in het bedrijf steekt, verandert de naam van de firma in Lely–Dechentreiter Maschinenfabrik GmbH.Aan het eind van de jaren zestig fabriceert Lely, speciaal voor een aantal voormalige Kip-dealers, verenigd in Nederlandse Caravanbedrijven Combinatie (Conecar) caravans onder de naam Karaat. Later komt deze naam als Fendt Karaat terug. De heer Lely houdt zich voornamelijk bezig met prefab-bungalows, maar door constructiefouten wordt hij aangeklaagd en tot hoge boetes veroordeeld, waardoor het bedrijf in 1970 plotseling failliet gaat en wordt overgenomen door Landmaschinen-Fabrik Xaver Fendt.

In 1928 was Hermann Fendt begonnen met de productie van tractoren; bij de overname in 1970 produceerde Fendt 10.000 tractoren en opleggers met een personeelbestand van 2400 medewerkers. In 1988 start men met de productie van campers. In januari 1997 neemt de Amerikaanse landbouwmachinefabrikant AGCO (Agriculture Company) Fendt over met de voorwaarde dat binnen een jaar duidelijk wordt of de caravanfabriek als een zelfstandige divisie of met een partner verder gaat. In januari 1998 neemt Hobby Fendt over. Op 23 juli 2001 betrekt men een fonkelnieuwe fabriek in Mertingen aan de autoweg Augsburg-Neurenberg.

FFB

De volledige naam was Freizeit-Fahrzeug-Bau Eicher GmbH, gevestigd in Blankenheim in de Eifel. Eicher is niemand minder dan Jacob Eicher, met 25 jaar ervaring in de caravanproductie, zowel onder zijn eigen naam als onder Cosar en TEC. In 1978 verschijnt de eerste camper gebaseerd op Ford Granada. In 1984 gaat FFB op basis van de tekeningen en matrijzen van Tabbert voor dit merk campers bouwen. FFB gaat failliet en wordt 28 februari 1986 overgenomen door de Tabbert-groep, waarbij de naam van het bedrijf verandert in FFB Motorcaravan GmbH. De productie wordt verplaatst naar Tabbert in Sinntal-Motgers.

De productiegrootte was in het seizoen 1989/90 ongeveer 600 eenheden. Tussen 1991 en 1993 bouwt men kort caravans onder de eigen naam, modelnaam Sportiv, zes versies verdeeld in drie verschillende maten, 445, 485 en 535. In 1994 wordt FFB ondergebracht bij TIAG-dochter Weinsberg. Nieuwe firmanaam: MCM MotorCaravan Marketing GmbH. In 1996 stopt de Knaus/Tabbert groep met deze campermerk en brengt Weinsberg bij Knaus onder.

FIFTH WHEEL

Het Britse Fifth Wheel Company, opgericht in 2002, bouwt naast de zogenaamde Fifth Wheels trailercaravans sinds 2011 ook een conventionele uitschuifbare caravan: de Inos (zie ook: Inos).

FLAMENCO

De kleine Spaanse fabrikant Caravanas del Noroeste (CNW), opgericht 1 januari 1985, bouwt Caravans onder de naam Flamenco. In de periode 1997/1999 wordt deze in Nederland verkocht als Flamengo. In januari 1999 gaat de fabrikant failliet doordat de belangrijkste Spaanse dealer de distributie van dit merk stopt.

FLEETWOOD

Opgericht in 1965 door Harry Brown, voorheen bij Sutherland Caravans, te Londen. Het bedrijf verhuist in 1968 naar Colchester en in 1976 naar Long Melford. Het merk heeft een groot succes in Zweden. In 1987 neemt KABE het bedrijf over. Vanwege de crisis in Joegoslavië voert de Nederlandse Adria-importeur dit merk in 1995 twee jaar in Nederland. Op 2 januari 2003 verkoopt KABE 50 procent van haar belang aan Adria en op 5 april 2004 het restant. Op 6 januari 2009 gaat deze Adria-dochter failliet.

FLEURETTE

Fleurette is in 1967 door smid Jean Lucas opgericht. In de begintijd met uitklapbare caravannetjes. In 1972 start het bedrijf met caravans met hefdak, veelal bekend onder serienaam Tamaris. Vanaf 2002 maakt men geen caravans meer maar uitsluitend campers, waarmee men in 1980 begonnen is. In 2005 is Fleurette door Rapido overgenomen.

FLY

Fly is een Spaanse teardrop caravan in 2010/11 in Nederland geïmporteerd. Geproduceerd door Wolder, fabrikant van aanhangwagens, vouwwagens, maar ook van E-books. De Nederlandse importeur stapt in 2012 over op de Kulba. De fabrikant levert ook Travel & Camp. Deze Fly heeft niets uit te staan met de Portugese Fly, welke in de jaren tachtig door Jaime Santos Lda. in Leça da Palmeira-Matosinhos bij Porto gebouwd werden.

FRANKIA

In 1960 start Gustav Groß Wohnwagen und Möbelwerke met de productie van caravans onder de merknaam Feriela. Na de dood van Gustav Groß in 1970 neemt Eugen Immler het bedrijf over en in 1976 wordt het bedrijf omgevormd tot Middendorf GmbH met Immler en Erwin Hymer als partners. In 1982 verlaat Hymer het bedrijf en wordt Fritz Berger partner. In 1983 wordt de naam: Frankia Fahrzeugbau GmbH.

In 1985 wordt de caravanproductie overgebracht naar de voormalige Schweikert Caravanfabriek in Ilshofen. Na de dood van Fritz Berger in 1989 is zijn bedrijf geen partner meer en in 1990 neemt het Franse Pilote de volledige eigendom over. In 1991 stopt men met de productie van caravans en gaat men uitsluitend verder met campers, waarmee men in 1973 begonnen is.

FREEDOM

Freedom is de Engelse tegenhanger van wat wij als Predom kennen. Fabrikant is de Poolse Niewiadow (zie overzicht).

FUNTEAR

In Nederland is FunTear in 2006 gestart met de kleinschalige productie van aluminium caravans. Eerst met het type Teardrop en later ook met full size trailers in retro-stijl. Alle caravans worden door FunTear op maat gemaakt op klantspecifieke wensen. Op het zelfde adres in Boxtel is ook Airstream Professional, de importeur voor de Benelux gehuisvest, beiden dochter van BroVest Holding BV.

GEIST

Geist caravans en campers werden gemaakt in de LMC fabriek. Het merk werd in Groot-Brittanië, Australië en Nieuw-Zeeland verkocht. De Britse importeur van Geist gaat in maart 2009 failliet. In Groot-Brittanië worden de wagens op het laatst rechtstreeks door de importeur, zonder enige tussenhandel verkocht, vandaar de naam Geistdirect.

GOING

Speciaal voor de Britse markt worden er bij de firma Pluma in Spanje goedkope instapcaravans gemaakt. Introductie 2001. Na het faillisement van Pluma in 2007 worden de caravans tot 2012 bij het Spaanse ACE gemaakt.

GOBANNA

In 2007 start Gobanna IJmuiden met de import van de Turkse teardrop caravan van Caretta. Na 2009 produceert Gobanna ze geheel zelf.

GRUAU

Marius Gruau, sinds 1933 carrosseriebouwer in Laval (fr.), toont op de tentoonstelling van 1961 zijn eerste caravan. Dit tot schrik van Alexandre Sterckeman die hierin een nagebouwde Sterckeman herkent. De eerste twee jaren brengt Gruau deze caravans uit onder de merknaam Vedette (Ster) maar vanaf 1963 als Gruau. In 1982 neemt SIR (voorganger van Trigano ) het merk over. In 2000 stopt Trigano met dit merk.

GOBUR UK

Begin jaren zeventig start Gobur met vouwcaravans. Het bedrijf is nog steeds actief en gebruikt ook Carousel als merk/type aanduiding.

HERALD

Herald is een dochteronderneming van Compass, die in 1998/2000 twee modellen uitbrengt. Niet in Nederland vertegenwoordigd geweest.

 

HOBBY

In 1967 bouwt Harald Striewski in het Noord-Duitse Fockbek in zijn eentje een caravan. Een jaar later neemt hij vier mensen in dienst en bouwt een kleine fabriekshal. In 1970 bereikt hij een productie van duizend stuks. In 1969 wordt de caravan in Nederland geïntroduceerd. Hobby neemt in 1976 Nordland-Zeltfabrik over. In 1984 volgt de introductie van campers en in 1985 loopt de honderdduizendste caravan van de band.
Op 1 januari 1998 is er de overname van de Fendt caravan –divisie.
In het jaar 2007 worden er 21.000 caravans en 2700 campers gebouwd. Tot het concern behoort ook de Rendsburger Feuerverzinkerei GmbH (opgericht 1973) die onderstellen vervaardigt.

HOME CAR

Drie voormalige medewerkers van Constructam starten in 1979 HomeCar in het Belgische Maasmechelen. In 1981 neemt Chateau deze fabrikant over, de productie met series als Eureka (tot 1995) en Rally vindt vooralsnog in Maasmechelen plaats. Onder deze naam HomeCar brengt Tirus rond 2005 ook campers uit. Na een productie-opstart in Achel worden deze in een tweede fabriek in Lommel geproduceerd. Ook campers onder de merknamen Lunar en Cristall komen uit deze fabriek.

Bij het faillissement van Tirus gaat HomeCar zelfstandig als camperfabrikant verder. Daar Kip Nederland niet de merkrechten op HomeCar heeft, maar wel de modellenlijn van de caravans overneemt, gaan deze caravans verder onder de naam HomeStar. Echter, bij het faillissement van de fabrikant Mobile Partner in Overpelt (april 2011) verdwijnt HomeCar campers van de markt.

HOMESTAR

Na het faillissement van Tirus verwerft Kip Nederland eind 2007 de modellen van HomeCar, maar niet de merknaam. De voormalige HomeCar caravans worden in het najaar 2008 geherintroduceerd als HomeStar. Na het faillissement van Kip Nederland in 2010 komt het merk vooralsnog niet terug op de markt.

HOLIDAYCAMP

Holidaycamp hefdakcaravans zijn expliciet voor de Nederlandse markt gemaakt (1998) door Pluma Spanje t.b.v. Twentse Ros te Almelo. De merknaam zou oorspronkelijk Holi Camp zijn, maar dat gaf verwarring met Holtkamp.

 

HYLANDER

In 1993 start Coachman de productie en de export naar Nederland onder het Hylander-merk. Door de grote lokale vraag naar Coachman, stopt men in juni 2003 met Hylander. De importeur schakelt daarna over op het merk Lowlander, geproduceerd door Dethleffs.

 

HYMER

Het Hymer concern bestaat uit: Hymer AG en CMC Caravan GmbH & Co KG. Hymer AG is sinds 1990 een beursgenoteerde onderneming waarvan 80 procent van de aandelen in het bezit zijn van de Fam. HymerCMC is een privéonderneming van Erwin Hymer. Tot Hymer AG behoren onder meer:

Bürstner GmbH.
Hymer-Eriba GmbH.
Niesmann + Bischoff GmbH.
Carado GmbH.
Laika Caravans SpA.

Tot CMC behoren:
LMC Caravan GmbH & Co KG
TEC Caravan GmbH & Co KG
Dethleffs GmbH & Co KG en haar dochter Sunlight GmbH
(Een Kommanditgesellschaft (KG) heeft geen rechtspersoonlijkheid).

IT

Door het grote verloop van personeel in de hoofdvestiging van Constructam in Temse, besluiten de heren van der Herten de productie van meubilair onder te brengen in een regio met een hoge werkloosheid. In 1986 valt de keuze op Houthalen. Omdat men overtuigt is dat een fabriek het niet redt bij productie van alleen meubilair, besluit men in 1974 ook de productie van caravans ter hand te nemen, echter op basis van de voor die tijd gebruikelijke opbouw. De naam verandert in IT International Trailers. IT bestaat tot 1986; daarna wordt de merknaam door de Chateau-groep overgenomen.

INOS

De eerste conventionele uitschuifbare caravan van de Britse fabrikant Fifth Wheel.
Deze firma is in 2002 opgericht voor het maken van de zogenaamde 5th Wheel caravantrailers voor op de laadbakken van trucks. De Inos is in 2011 geïntroduceerd.

IXUS

Bij Capron worden tussen 2009 en 2012 de caravans van Ixus, expliciet voor Nederland gebouwd.

JURGENS

Producent Jurgens is sinds 1952 actief in Zuid-Afrika, maar was in 1938 in Nederland actief met een paardencaravan. Sinds 1973 ook actief met camperproductie. Jurgens maakt deel uit van CI Caravans International. De voormalige CI fabriek is van 1963 tot 1990 operationeel. In maart 2007 neemt Imperial Holdings Ltd. 80 procent aandelen Jurgens over. Jurgens is sinds 1989 voor 63 procent in handen van de Michel Delport Trust. Jurgens produceert caravans onder de merken, Jurgens, Jurgens Safari, Sprite en Gypsy en campers onder de WJ naam. De in Nederland bekende Xplorer komt uit de huidige Safari-range.

KABE

In 1958 start vliegtuigbouwer Kurt Blomqvist de firma Karosseri AB Elit die in 1963 Kabe Husvagnar AB wordt genoemd. Begin jaren tachtig neemt Kabe Fleetwood over. Op 2 januari 2003 neemt Adria 50 procent van Fleetwood van Kabe over. Op 5 april 2004 verwerft Adria het Britse Fleetwood volledig.

In 2008 richt Kabe een nieuwe dochteronderneming op: Eximo Caravans.
Kabe AB heeft verschillende dochtermaatschappijen, waaronder:
Kabe Husvagner AB: producent caravans en campers.
Adria Caravans AB: importeur van Adria voor Scandinavië
Kabe AB: verantwoordelijk voor marketing en productie van Eximo
Kabe Trailer AB: importeur en distribiteur aanhangers uit Polen.

KAMATH

Kamath is sinds 1988 in Maarheeze gevestigd en maakt uitsluitend caravans, campers en opzet-units op bestelling, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de persoonlijke wensen van de klant. Kamath timmert nauwelijks aan de weg en moet het hebben van mond tot mond reclame en klanten die voor een nieuwe bestelling terugkomen.

KIP

In 1934 opent Jan Kip in Hoogeveen een carrosseriefabriek voor boerenkarren en in 1945 ook voor aanhangers. Jan Kip bouwt in 1947 een caravan voor eigen gebruik, die hij halverwege Hoogeveen en Amsterdam neerzet.
In 1950 bouwt hij 30 caravans, tien jaar later al 500 en in 1971 zijn dat er al bijna 10.000. Als het bedrijf in 1959, 25 jaar bestaat, bouwt Kip 25 caravans voor het Franse Rivastella.
In 1962 wordt de huidige fabriek betrokken en vindt er een aandelenruil plaats met Lockwood International NV uit Nieuw Amsterdam in Drenthe. In 1965 is er een samenwerking met NV Systeembouw Noordelijke Architecten Hoogeveen. Deze ontwerpt bungalows, maar na opening van de eerste bungalow in 1967 is er niets meer van vernomen.

In 1966 wordt Kip verkocht aan het Amerikaanse Divco-Wayne Corporation. Hiertoe behoren ook de Britse Nene Valley, (sinds 1965) en het Franse Dique. Nene Valley, een stacaravan fabrikant, heeft alleen in de periode 1961-1966 caravans gebouwd. Estuary Caravans Ltd, een zustermaatschappij van Nene Valley, start in 1966 de productie vancaravans onder de merknaam Cavalier.

Onder deze eigenaar moet de productie omhoog en in de periode 1967-81 worden caravans geproduceerd onder de naam Cavalier en in de periode 1967-1976 caravans en een stacaravan onder merknaam Goldstream. In 1968 wordt Divco-Wayne door Boise Cascade overgenomen en deze brengt Kip onder in de divisie Mobile and Recreation Product Division. Behalve Kip behoren ook Dique en Nene Valley GB tot de holding.

In 1973 komt de productie met 538 medewerkers boven de 10.000 stuks. In 1974 verkoopt Boise Cascade de divisie Recreation aan Bendix Systems Inc. In 1976 verwerft Tore Nilsson, directeur van Cabby, alle aandelen van zijn bedrijf, maar koopt hij behalve het bijna failliete Kip, ook de Engelse ondernemingen Estuary Caravans Ltd.(Cavelier) en Nene Valley Homes op. In 1979 wordt een separate dealernet voor Cavalier opgezet. In 1980 nemen de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) en Eurocommerce ieder een derde deel van de onderneming over. Tot 1981 zit Kip met de ergernis Cavalier opgezadeld. In 1982 neemt Eurocommerce, eigenaar van het complex, het resterende deel van Cabby over.

In 1987 neemt Kip Holding BV alle aandelen over. In deze holding participeert ABN. Op 26 oktober 1993 wordt Kip overgenomen door de H2 Group. Productie 1200 stuks. In 1999 brengt H2 ook de productie van Avento bij Kip onder. In juli 2001 brengt H2 het caravanbelang onder in de Tirus Group.

Op 6 november 2007 gaat Tirus failliet. Op 17 december 2007 volgt in Hoogeveen een doorstart met de merken Kip, Chateau en HomeStar. Slapende merken zijn dan: Beyerland, Cristall en Avento. Eigenaren zijn nu de NOM en Private Plus Fund; deze laatste beschikt over de merknamen. Kip Caravans BV heet nu Kip Nederland. In 2009 moet voor drie maanden deeltijd ww worden aangevraagd. Op 28 september 2010 wordt Kip failliet verklaard. Op 2 november 2010 volgt een doorstart na overname door Boedelbak BV uit Hoofddorp. Met de merkenrechten van Kip en zustermerken Beyerland, Chateau HomeStar en Avento. In 2012 stoot de directeur/eigenaar Henk Gunnik de boedelbak divisie af. Kip verhuurt in 2012 leegstaande ruimtes als stallingsruimte voor caravans en campers van allerlei merken.

KNAUS

In 1960 wordt Knaus KG door architect Helmut Knaus in Marktbreit opgericht en wordt begonnen met de productie van de serie Schwalbennest. Knaus ontwikkelt zelf het nog steeds bestaande logo: een vliegend zwaluwpaar.
Vijf jaar later verhuist de fabriek naar Ochsenfurt, daar de capaciteit in Marktbreit te laag was om aan de stijgende vraag te voldoen. Na verdere capaciteitsuitbreidingen wordt in 1970 de huidige fabriek in Jandelsbrunn bij Passau gebouwd. In 1981 worden alle activiteiten van Knaus KG ondergebracht in Knaus GmbH. en alle activiteiten in Jandelsbrunn geconcentreerd. In 1988 start de productie van campers. Op 25 januari 1991 overlijdt Helmut Sr. en neemt zijn zoon Helmut jr. alle aandelen over.

In 1993 wordt in Nagyoroszi bij Budapest in een joint venture met Tabbert (Knaus Tabbert Ungarn Kft.) een fabriek gesticht die in eerste instantie de caravans van het merk Eifelland voor de Nederlandse markt gaat produceren.

In maart 1997 verwerft Knaus een meerderheidsbelang in Marcampo Caravanas de Portugal. Beter bekend als de fabrikant van Vimara. In 1998 wordt in Portugal de Knaus Toy en Mustang geproduceerd. In september 2003 brengt Knaus de productie van Vimara in Duitsland onder. Een paar jaar daarna verdwijnt dit merk van de markt.
Met de stichting van Knaus AG in 1996 ontstaat ook een nauwe samenwerking met Tiag Tabbert Industrie AG die in september 1997 door Knaus wordt overgenomen. In 2002 ontstaat Knaus Tabbert Group GmbH. Op 9 oktober 2008 vraagt de onderneming faillissement aan.

Hoewel verschillende bedrijven (o.a. Adria, Trigano en Hymer) belangstelling in de boedel hebben getoond, wordt Knaus Tabbert per 1 januari 2009 door de Nederlandse Investeringsmaatschappij HTP Investments BV uit Venlo overgenomen. In april 2011 heeft HTP een aandeel in Merelco Reisemobile GmbH genomen.

KULBA

Kulba is een producent uit Letland, die in 2012 voor het eerst geëxporteerd wordt.
Kulba bouwt ambachtelijke gemaakte teardrop caravans.

KUPAVA

Maz-Kupava uit Wit-Rusland brengt eind 1998 dit merk op de Duitse en Nederlandse markt. De Minsk Automobile Plant (MAZ) is in 1990 opgericht. Het merk is hier, ook onder de naam Yahoo, maar een paar jaar actief geweest.

LAIKA

Laika is in 1964 door Giovanbattista Moscardini opgericht. Deze Italiaan is zeer geobsedeerd door de ruimtevluchten en vernoemt zijn bedrijf naar de eerste hond in de ruimte. De eerste caravannetje was de 500 die door een Fiat 500 getrokken kan worden. Het wagentje bestaat uit twee delen, de kap is demonteerbaar. In 1970 wordt de fabriek door brand verwoest. In 1977 start men ook met de camperproductie. De caravanproductie wordt in 1993 gestaakt. In 2000 verwerft Hymer 70 procent aandelen
van deze Italiaanse fabrikant.

LIBERTY

Liberty is een merk van het Franse Trigano-concern. Deze werd in 1993 geïntroduceerd en in Duitsland toonden de caravans veel gelijkenis met de in Nederland gevoerde Gruau. In 2000 verdwijnt dit merk, na nog een aantal jaren ook in Nederland actief te zijn geweest.

LMC

In 1955 ontwerpt constructeur Austermann voor eigen gebruik een caravan onder de merknaam Knopse. Austermann heeft in 1952 met carrosseriebouwer Hartmann al een caravan gebouwd, maar de rechten komen na onderling overleg bij Hartmann terecht.
In 1966 neemt Wilhelm Saure de succesvolle firma Austermann uit Sassenberg over: dit is de oprichting van Wilhelm Saure KG. Door het succes van de series Lord en Munsterland wordt begin jaren zeventig een deel van de productie uitbesteed aan Karmann in Rheine.

Na de productie naar het naburige Warendorf overgebracht te hebben in 1978, komt in 1981 een nieuwe fabriek in Sassenberg beschikbaar. In dat jaar volgt ook de oprichting van LMC Lord Munsterland GmbH. In 1986 start de productie van Liberty campers. In 1991 wordt LMC in verband met een dreigend faillissement door Erwin Hymer overgenomen. Naam: LMC Caravan GmbH. LMC wordt in CMC ondergebracht (Dethleffs, TEC, LMC).

In 1993 brengt Hymer de productie van TEC naar een nieuwe fabriek in Sassenberg over. In 1995 volgt de complete verhuizing van TEC van Mühlheim naar Sassenberg.
In het begin van de 21e eeuw bouwt LMC ook caravans onder de merknaam Geist voor de Britse en Australische markt. De importeur gaat in maart 2009 failliet.

In het eerste decennium van deze eeuw zijn de wagens van LMC en TEC nagenoeg elkaars evenbeelden. Vanaf 2010 neemt LMC ten opzichte van TEC een hogere positionering en prijsklasse in. Op 13 februari 2013 kondigen TEC en LMC aan dat zowel TEC caravans als campers vanaf de zomer 2013 niet meer onder het TEC-merk geproduceerd worden, maar allemaal als een LMC-model verkrijgbaar zijn. Het wordt als een huwelijk tussen LMC en TEC naar buiten gebracht. Echter, in Frankrijk zullen alle caravans en campers als TEC verkocht worden. In Frankrijk roept het merk LMC te veel associatie op met huizen op wielen van zigeuners.

LUNAR

De baas van Knowsley caravans bemerkt in 1969 dat twee van zijn medewerkers van plan zijn zelfstandig te worden. Daarop besluit hij deze medewerkers, Brian Talbot en Ken Wilcox, te ontslaan. Als merknaam kiezen de heren Talbot en Wilcox voor Lunar, gebaseerd op het Lunar Ruimteprogramma van dat jaar. De start, dus eerder dan gepland, vindt plaats in een schuur zonder elektriciteit. Eind jaren tachtig pakt men ook de camperproductie op, terwijl men ook nog twee jaar stacaravans heeft gemaakt.

Van 1991 tot het faillissement in 2007 maakt Lunar deel uit van de Tirus Groep. In die periode verkoopt Lunar ook Chateau caravans en komt een deel van de Lunar campers uit de HomeCar fabriek in Lommel. Door een management buy out op 28 november 2007 gaat men weer zelfstandig verder. In februari 2012 introduceert Lunar op de beurs in Londen een nieuw merk: Venus. Dit zijn betaalbare lichtgewicht caravans voor een andere doelgroep dan Lunar.

LOWLANDER

Nadat Coachman stopte met de productie van de Highlander, importeert Tradeuro in 2004 de Lowlander, geproduceerd door Dethleffs. In 2007 gaat de importeur failliet en verdwijnt ook dit merk.

MICRO HOME

Polyester caravans van Nederlands fabricaat (Microcaravans). Zijn een jaar op de markt geweest in 2011. De caravan heeft een deur aan achterzijde.

LA MANCELLE

Zie merkenoverzicht: Trigano

MODENA

In het begin van deze eeuw doet Wiersema Campers uit Ten Boer (Gr.) een poging om een polyester caravan in drie lengtes op de markt te brengen, die helemaal naar de wens van de klant kan worden ingericht. Merknaam is Modena. De producent is dan al 18 jaar actief in campers op maat. Fabrikant niet meer actief.

MONCAYO

Moncayo uit het Spaanse Zaragoza is in 1965 opgericht. In de eerste jaren alleen voor de Spaanse markt. De export komt pas in 1987 op gang. Vanaf 1982 maakt Moncayo ook campers. Het merk is eind vorige eeuw de grootste fabrikant van Spanje. Stopt begin van deze eeuw met caravans. De fabriek sluit definitief in november 2008.

MONOPOD

In 2011 introduceert Ian Hartley van IH Motor Campers West Yorkshire GB een futuristische caravan: de Monopod 660. Verkrijgbaar in drie uitvoeringen en met een prijs van € 50.000.  Het jaar daarop is het caravanmerk weer verdwenen.

MKP

M.K. Pedersen Karosserifabrik wordt in februari 1923 in Kolding (DK) als een carrosseriebedrijf gestart. In 1950 wordt een eerste caravan gebouwd, maar de productie komt pas goed op gang rond 1961. Door de oliecrisis stijgt de prijs van polyester met 700 procent waardoor het bedrijf midden jaren zeventig het heel moeilijk heeft gehad. In 1976 start men ook met campers, maar in 1988 wordt de fabriek gesloten.

NEST

Een multifunctionele slaapplaatsaanhanger voor € 2500 uit Zutphen. Het prototype dateert van 2006.

NIEWIADOW

De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1920, toen de joint stock company Nitrat chemische producten en producten voor het leger maakte. Het hoofdkantoor van het bedrijf was in eerste instantie in Warschau, in afwachting van de bouw van een fabriek in het Poolse Niewiadowie in 1924. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een deel van het bedrijf vernietigd, de rest overgenomen door bezettingstroepen. In 1950 verandert het bedrijf zijn naam in Niewiadów.

In 1955 komt de fabriek onder het ministerie van industrie Predom en verandert de naam op de producten in Precisie Niewiadów. Sindsdien ontwikkelt het bedrijf een verscheidenheid aan producten, onder meer kerstversiering, kano’s, zeilboten, molens en in 1964 ook boten. Pre-dom betekent: alles voor het huis.

De productie van caravans begint in 1966 caravans. De naam van de  fabriek in huishoudelijke apparatuur en toerisme  is eerst  Prespol-Predom en in 1986 weer Niewiadów. In 1973 wordt de beroemde caravan N126 gelanceerd en in 1976 de N132.

In 1994 werd het bedrijf omgevormd tot een naamloze vennootschap. De volgende stap is de scheiding van de twee bedrijven: Trailers fabriek Niewiadów SP. z o.o. en diervoederfabriek FAD Niewiadów SP. z o.o. In April 2006 is er een samenvoeging van alle bedrijven in Niewiadów S.A.

De caravans worden in Nederland verkocht onder de naam Predom, in Engeland als Freedom, in Duitsland als Niewiadow. Verder Bambina in Spanje en La Bohème in Frankrijk. In samenwerking met Kabe worden er vanaf 2008 Eximo caravans gebouwd. Dit is een dochtermerk van Kabe.

NOTIN

Hoewel Joseph Notin in 1921 al een caravan bouwt, komt de productie voor het toerisme in 1934 pas op gang. Joseph Notin wordt de nestor van de caravanindustrie in Frankrijk beschouwd. In 1948 komt de eerste kampeerauto en in 1968 de befaamde lantaarndakcaravan. In 1990 wordt de productie van caravans gestaakt. In 1994 betrekt Notin een nieuw gebouw en in september 2005 een nieuwe showroom. In 2012 wordt Notin door Trigano overgenomen.

OTTEN

Jan Cornelis en Barend Otten bouwen in 1938 al een caravan. In 1956 wordt echt met de productie gestart. In het jaar 1965 worden er 250 caravans gemaakt en de duizendste sinds de start. In 1971 doet de familie Otten het bedrijf over aan medewerker H. Westerberg. De fabricage vindt sindsdien bij George Heller in Foxhol plaats. Eind 1994 stopt de productie.

PENTARA

In de jaren 1995-1997 voert Eurec in Nederland de Pentara, geproduceerd door Compass. Het was eigenlijk de bedoeling deze caravans onder de naam Calibra te voeren, maar dat gaf problemen met het automodel van Opel.

PAUL & PAULA

Eind 2005 komt GFB GmbH met twee modellen  caravans, de ene genaamd Paul en de andere Paula. In 2007 ook met een camper. De productie bij moederbedrijf Sterna, staat bij ons voornamelijk bekend als de (oost-)Duitse fabrikant van Alpenkreuzer. In 2009 neemt   Wohnwagenmanufaktur Klein-Fein-Dein GmbH uit Grossenhainer de productie over. De merknaam wordt nu P + Laura.

PILOTE

De Franse familie Pardiou start in 1962 met de productie van caravans. In 1978 introduceren ze ook campers. Vanaf 1985 houdt men zich uitsluitend met de productie van campers bezig. In 1990 neemt het bedrijf Frankia over en in 2000 Le Voyageur.

PINO

Een in 2009 opgerichte Turkse fabrikant van caravans en campers. Komt in 2013 naar de Europese markt met een introductie van een teardropcaravan in Nederland.

PIONEER

Kleine Italiaanse fabrikant gevestigd in het Italiaanse Rancate (opgericht in de jaren tachtig en stopte rond 2010). Exporteerde in 1995 een aantal caravans naar Nederland.

PLUMA

Portugese fabrikant gestart in 1962. Veelal bekend als producent van teardrop caravans zoals de Weekend, Cockpit, Wind en Camptrailer. Producent van de Engelse Going (vanaf 2003) wat mede aanleiding was tot bouw van een nieuwe fabriek in 2001. Produceert daar ongeveer 1000 caravans per jaar. Eind 2007 gaat de fabrikant failliet.

 

POLAR

Bertil Holmqvist en Håkan Wallin uit Junsele beginnen in 1964 in een schuur met de productie van caravans. Firmanaam: Junsele Husvagnsfabrik AB. De caravans zijn ontworpen voor de koude winters in Noord-Zweden. In 1966 brandt de fabriek af en een nieuwe fabriek wordt gebouwd in Dorotea, Zweden.

In 1978 lijdt men enorme verliezen en in 1979 wordt Polar verkocht aan Hellgren Invest AB.  In 1981 is Polar bijna failliet. In 1982 worden de aandelen verspreid over verscheidene firma’s en ook de regio en de stad behoren dan tot de mede-eigenaars. In 1987 wordt  Sävsjö door Polar overgenomen. Naam van het bedrijf: Polar& Sävsjö AB. In 1988 verwerft Lohja  AB (dochter van Metra Ay AB) in Finland de firma. Lohja is de eigenaar van Solifer. Vanaf 1991 worden zowel  Polar als  Sävsjö caravans exclusief in Dorotea geproduceerd. In 2003 komt ook de productie van Solifer naar Doretea.

 

PREDOM

Voor Predom zie: Niewiadow

RAPIDO

Het familiebedrijf van Constant Rousseau wordt in 1961 in Châtillon-sur-Colmont gestart, maar verhuist in 1985 naar Mayenne. Men start met (vouw-)caravans en in 1983 volgen ook campers en in 1998 stacaravans (Rapidhome). In 2001 stopt men na 40 jaar en 55.000 stuks met de caravans. De caravanmatrijzen worden aan Trigano verkocht. In 1993 neemt Rapido Esterel over en in 2005 volgt Fleurette. In 2008 verwerft het de kleine camperfabrikant Campérêve en in 2011 het failliete Westfalia.

 

RC

RC (Rubjerg Camping Center) is als caravanfabrikant in 1981 gestart door Henning Simonsen in Rubjerg. In 1989 komen daar campers bij. Eind jaren tachtig zijn er diverse strubbelingen en overweegt de eigenaar de productie naar Duitsland over te brengen. In 1992, bij een productiecapaciteit van zeshonderd caravans en honderd campers, gaat de fabriek failliet.

 

RIMOR

Op 17 januari 1978 opgericht door Luano Niccolai, voornamelijk als camperfabrikant. In 1994 komt men ook een jaartje met twee types caravans: Squash en Polaris. In 2009 is er een herstart met caravans als de New Polaris, maar ook deze verdwijnt al snel weer.

 

ROLLER

Opgericht in 1948 als onderdeel van de firma Sairauto, een familiebedrijf gerund door Giorgio Toniolo. In het begin van de jaren zestig is er ook een fabriek in Spanje en vanaf 1974 heeft het bedrijf een licentie voor de productie te Lommel (B). In 1976 telt totale productie 11.000 stuks en is sterk gericht op de export. In 1985 wordt de Italiaanse fabriek getroffen door een hagelbui waardoor 2000 caravans op het buitenterrein zwaar beschadigd raken. Men is er niet voor verzekerd. In 1989 gaat de fabriek failliet en wordt deze door het personeel in een coöperatie (Caravan e Autocaravan Soc coop r.l.) voortgezet. Sinds 1999 dochter van Trigano.

 

ROMA

Eigenlijk hoort dit merk niet thuis in deze galerij. Roma Caravans zijn niet bepaald caravans voor recreatiedoeleinden. Dat het een vreemde eend in de bijt is, blijkt ook wel hoe Roma er zelf over denkt. Het merk levert het meeste maatwerk in Engeland. Het merk Roma is in 1983 door Baz Warters in York gesticht (nadat hij tussen 1980 en 1983 met partner caravans produceerde met als merk NuVardo) maar is in 2004 gesloten. Er werden 3000 stuks gebouwd.

Onder leiding van Don Sullivan volgt in 2009 een herintroductie  en in 2010 wordt een nieuwe fabriek betrokken. Men biedt zelfs een Roma Baby aan voor dochterlief. Ook in Australië zijn er Roma Caravans verkrijgbaar, maar deze wagens zijn meer op het Australische design aangepast. Ook heeft de naam er een andere betekenis: de fabriek is gesticht door Italiaanse Australiërs waarvan nu de nieuwe generatie de leiding heeft.

SAFARI

De Safari hefdakcaravans worden gemaakt in Pinetown Zuid-Afrika. In 1994 worden deze door MPH Recreatie in Nederland geïmporteerd en een jaar later ook in Duitsland.

De producent is Jurgens, die sinds 1952 actief is in Zuid-Afrika. Daarvoor, vanaf 1938, is hij in Nederland actief met een paardencaravan. Sinds 1973 bevat Jurgens ook camperproductie. Jurgens maakte deel uit van CI Caravans International. De voormalige CI fabriek is van 1963 tot 1990 operationeel geweest.

In maart 2007 heeft Imperial Holdings Ltd. 80 procent van de aandelen Jurgens overgenomen. Sinds 1989 is Jurgens voor 63 procent in handen van de Michel Delport Trust. Jurgens produceert caravans onder de merken: Jurgens, Jurgens Safari, Sprite en Gypsey en campers onder de WJ naam. De in Nederland bekende Xplorer en Orix terreincaravans komen uit de huidige Safarirange.

SAURIUM

Armindo Freitas Carregado wordt in 1982 in Portugal opgericht. In 1985 start de productie van tentdoek die het jaar daarop wordt uitgebreid met slaapzakken, aanhangwagens en kampeertoebehoren. In 2005 begint de bouw van caravans die vanaf 2007 geëxporteerd worden. Het bedrijf maakt na 2010 geen caravans meer.

SÄVSJÖ

Zie Merkenoverzicht: Polar/Solifer

SEALANDER

Een in 2012 op de markt gebrachte caravan waarmee je ook op het water uit de voeten kan. Fabrikant: Sealander GmbH uit Kiel.

SHADOWLINE

Zie merkenoverzicht: Elddis

SKY

Zie merkenoverzicht: Pluma

SMALANDIA

Smalandia caravans worden in 1985 geïntroduceerd en zijn afgeleid van de Zweedse Sprite caravans. Ze worden tot 1990 door Sävsjö geproduceerd.

 

SMV

Sörby Mekaniska Verkstad (SMV, Zweden) is opgericht in 1936 en voortgekomen uit een smidse uit 1922. Het bedrijf begint in 1949 met de productie van een ‘cultcaravan’. In 1956 verandert de bedrijfsnaam in Verkstads AB Essemve. In 1964 wordt het grootste productie-aantal van 800 per jaar bereikt.

Op 1 januari 1973 krijgt SMV nieuwe eigenaren. Op 10 maart 1988 gaat het bedrijf failliet terwijl de productie onverminderd doorgaat. Erik Karlsson, een voormalige medewerker, koopt het bedrijf en doopt het om in SMV Husvagnar AB. Hij gaat met dertig werknemers verder.

Op 15 februari 1984 volgt een herstructurering naar Nya SMV AB. Op 29 mei 1985 gaat SMV opnieuw failliet en op een veiling koopt voormalige medewerker Raimo Tunsved de productie-apparatuur en merknaam op. De nieuwe naam is SMV Husvagnar. Doorstart in 1987 met vijf man personeel. Het bedrijf maakt nog steeds drie verschillende type caravans waarbij Nederland een belangrijke klant is.

SOLIFER

Zie merkenoverzicht: Solifer/Polar

SPRITE

Zie merkenoverzicht: Sprite

STEALTH

Zie merkenoverzicht: Dunsterhouse

STERLING

Zie merkenoverzicht: Swift

STERCKEMAN

Zie merkenoverzicht: Trigano

STUKER

Het Zwitserse Stuker Reisemobile start in 1982 als carrosseriebedrijf. In 1990 bouwt men het eerste voertuig naar wensen van de klant en dat zal men blijven doen aangaande campers, caravans, uitschuifcaravans en speciale voertuigen. Seriematig maakt men een ‘teardrop’ caravan, genaamd Chico, welke te trekken is door een trike of de kleinste auto. Volgens de fabrikant één van de kleinste uitvoeringen op de wereld. Daarnaast maakt men een nog kleinere teardrop die getrokken kan worden door een fiets of een elektrische fiets; deze uitvoering is genaamd  Flyer, vernoemd naar de ook in Nederland bekende Zwitserse fabrikant van E-Bikes.

 

Daarnaast maakt men een nog kleinere teardrop die getrokken kan worden door een fiets of een elektrische fiets. Deze uitvoering heet Flyer, vernoemd naar de Zwitserse fabrikant van E-Bikes, ook in Nederland bekend.

SUNLIGHT

In juli 2005 stichten Hymer AG en Dethleffs GmbH & Co KG samen een nieuwe onderneming: Capron GmbH. (Caravan Produktion Neustadt). In oktober van dat jaar worden de gebouwen van een voormalige landbouw-machinefabriek in Neustadt/Sachen gekocht en in november 2006 start de productie van campers en in februari 2007 die van caravans. Hymer brengt zijn modellen onder de naam Carado uit en Dethleffs onder de naam Sunlight. Reeds in februari 2011 loopt het tienduizendste voertuig van de band en op 20 april 2012 de vijftienduizendste. Bij Capron worden tussen 2009 en 2012 ook de caravans van Ixus gebouwd.

SUN ROLLER

Zie merkenoverzicht: Adria

SWIFT

Zie merkenoverzicht: Swift

TABBERT

Zie merkenoverzicht: Tabbert

TANGO

De Duitse autotoebehoren keten ATO (265 filialen) voerde tussen 1999 en 2004 en caravan onder het merk Tango, gebaseerd op de Knaus Sport & Fun, geproduceerd in de Hongaarse Knaus fabriek.

TEC

Zie merkenoverzicht: TEC

TIRUS CARAVAN GROUP

Zie merken overzicht Tirus Caravan Group

TRAVEL AND CAMP

Teardrop caravan, is in 2011/12 op de Nederlandse markt gebracht door Twentse Ros. Producent is Wolder uit Spanje, die ook de Fly leverde. Zie ook: Wolder.

TEARDROP

Teardrop caravan, in 2011/12 op de Nederlandse markt gebracht door Twentse Ros,  Producent Wolder Spanje, die ook de Fly leverde.

TUSET

In 1956 door Pedro Martinez Aznar gestarte productie van caravans in de Tuset Straat te Barcelona. Start m.b.v. Dique Fr. In de jaren zestig grootste Spaanse fabrikant.

TRIPBUDDY

Ma wilde niet in een tent, de kinderen niet in een caravan en daarom ontwierp Bill Davis een dubbelasser tenttrailer/teardrop caravan in 2012, genaamd TripBuddy (GB).

TRIGANO

Zie merkenoverzicht: Trigano

TRAVELSLEEPER

Een door de Nederlandse dealerorganisatie Campoworld op de markt gebrachte caravan gebaseerd op de Dethleffs Tourist Light. De caravans (en campers) waren tussen 2005 en 2007 beschikbaar.

ULMER

Georg Ulmer uit Schorndorf (D) start in 2006 met de productie van een 4×4 Offroad (opklap-) caravan. Het merk verdwijnt in 2010.

VAL DE LOIRE

Val de Loire is opgericht in 1955 in het Franse Distré. In februari 2009 wordt faillissement aangevraagd waardoor 8 van de 23 medewerkers hun baan verliezen.

Lees verder

BRON :  https://www.kampeerzaken.nl/

'

Maak jouw eigen website met JouwWeb